3 datagedreven benodigdheden
Ontdek de sleutel tot succes voor een datagedreven transformatie
Vandaag de dag wil elke organisatie datagedreven zijn en de nieuwste analytische tools gebruiken om in de voetsporen te treden van grote succesverhalen zoals Amazon en Netflix. Maar voor velen is datagedreven werken slechts een abstract doel in plaats van een concreet actieplan.
Dus, hoe komt u van een doel naar een plan? Waar moet u beginnen? Wat moet de reikwijdte zijn? En welke toegevoegde waarde is van belang? In deze blog zullen we ons best doen om al deze vragen te beantwoorden.
Dit gaat u leren
- Waarom kosten en baten altijd de focus moeten hebben
- Het gevaar van te veel focus op ondersteunende middelen
- Het belang van tastbare resultaten
Drie belangrijke punten
In ons werk bij Royal HaskoningDHV zien we dat onze klanten vaak moeite hebben met drie belangrijke punten als het gaat om datagedreven werken.
1. Zicht houden op kosten en baten
Als het doel om datagedreven te werken een abstract idee blijft, zullen andere onderwerpen de overhand krijgen. Er zijn namelijk veel verschillende onderwerpen die met elkaar in discussie gaan en waarin geïnvesteerd kan worden binnen een organisatie. En tijd, middelen en de aandacht van het management zijn beperkt.
Daarom is het belangrijk om een concreet plan te maken van wat de data-initiatieven in de praktijk betekenen. Maak expliciet wat de te behalen bedrijfsresultaten zijn en wat het zal kosten om ze te realiseren.
2. Te veel focus op ondersteunende middelen
We zien ook vaak dat organisaties zich concentreren op één enkel onderdeel van datatransformatie. Bijvoorbeeld het opzetten van een datamanagement structuur of het bouwen van een data-infrastructuur. Dat is prima, maar alleen als u daarbij het grotere doel voor ogen houdt.
Het zijn slechts ondersteunende middelen die het mogelijk maken om bepaalde voordelen te realiseren. Maar het kan gemakkelijk zijn om er te veel focus op te leggen. In plaats daarvan zou alleen datgene opgezet moeten worden wat nodig is om de gestelde doelstellingen te bereiken. Vervolgens kan opgeschaald worden wanneer succes geboekt wordt.
Te veel focus op deze ondersteunende middelen zorgt voor een constante druk of vraag om bewijs te leveren van de toegevoegde waarde. En als die waarde niet snel genoeg wordt gerealiseerd, kan het zijn dat het project gestopt wordt. Om succesvol te zijn, is het dus belangrijk om inzicht te hebben in de kosten en baten, en om ervoor te zorgen dat investeringen nooit te ver vooruitlopen op de opbrengsten.
3. Geen focus op tastbare resultaten
Vanaf de start focussen op tastbare resultaten kan helpen om datagedreven werken om te vormen van een abstract idee tot een concreet plan. Om dit te doen, moeten algemeenheden vermeden worden. Start met het kiezen van een specifieke toepassing van data. Deze toepassing moet worden afgeleid van de algemene bedrijfsstrategie.
En nogmaals, dit proces moet incrementeel zijn. Begin met een minimum levensvatbaar product om te testen of de theorie achter de toepassing in de praktijk werkt. Bouw hier vervolgens op verder.
Aan het begin van dit proces moet het primaire doel zijn om de kennis, het bewustzijn en het begrip bij alle betrokkenen te vergroten. Wanneer de betrokkenen vervolgens concrete resultaten zien, zullen zij waarschijnlijk nieuwe toepassingen bedenken en bereid zijn meer te investeren. In veel gevallen leidt dit tot een grotere acceptatie van dataprocessen en kan het leiden tot de implementatie van structurele oplossingen.
Heeft heeft organisatie moeite met het zetten van de eerste stappen van het datagedreven werken of ben je op zoek naar advies of begeleiding? Wij kunnen helpen om jouw situatie te beoordelen en een juiste aanpak adviseren. Neem contact met ons op voor meer informatie.