No. 4 van 6 – Een wendbare organisatie wil kort op de bal spelen

Als organisatie wil je in het hedendaagse dynamische speelveld kort op de bal kunnen spelen. Je wilt meegaan met de juiste ontwikkelingen. Het liefst als één van de eerste spelers, want dan kun je het verschil maken. Je wil de hypes links laten liggen en je focussen op het opbouwen van de juiste nieuwe kerncompetenties. Dit is duur, waardoor je niet de luxe hebt om te vaak op het verkeerde paard te wedden. Effectief handelen in dit dynamische speelveld betekent dat je continu:

Tegenwoordig gaat alles sneller. Denk aan klantverwachtingen die in razend tempo stijgen door nieuwe digitale technologieën. Het organisatorische speelveld is groter, complexer en globaler. Grenzen tussen traditionele markten zijn vervaagd. Minder is voorspelbaar en meer is onzeker. Hierdoor willen organisaties korter op de bal spelen.

In deze dynamische omgeving is het moeilijker om (ver) vooruit te plannen. Organisaties kiezen dan ook steeds vaker voor iteratieve en kortcyclische manieren van werken. Dit is nauw verbonden met agile werkwijzen, welke door veel organisaties (terecht) zijn omarmd. Echter, hierbij wordt vooral gefocust op realisatie en implementatie. Zodra epics bekend zijn, wordt op een efficiënte manier in iteraties waarde gecreëerd. Dit in nauwe afstemming met gebruikers. Om écht adaptief te worden als organisatie, is het minstens zo belangrijk om ook het proces om te komen tot strategische keuzes adaptief en kortcyclischer te maken. In de huidige tijd kan men hier namelijk vaak geen maanden meer over doen. Bovendien is de strategie van vandaag morgen op punten alweer achterhaald. Strategie is keuzes maken en impact bepalen. Dit betekent continu bezig zijn met de omgeving en doorlopend keuzes maken voor onderstaande stap 1 t/m 4. Ben je hier goed in, dan word je
agile fabriek gevoed met de juiste activiteiten. Je bent dan niet alleen efficiënt, maar ook effectief.

Dit realiseer je door het onderstaande routinematige proces continu uit te voeren. Door hier als organisatie structureel mee aan de slag te gaan, bouw je een unieke organisatiecompetentie op waarmee je je onderscheidt in de markt. Je vergroot je wendbaarheid en bent écht in staat om ‘kort op de bal’ te spelen.

Dit proces in relatie tot agile werkwijzen wordt nader toegelicht in de paper van mijn collega’s Carola en Floor (hier te downloaden). In essentie gaat het erom dat je als organisatie doorlopend ophaalt wat er zowel intern speelt als in je omgeving. Deze zaken verzamel, cluster en sorteer je in de funnel. Voor kansrijke of (potentieel) impactvolle ontwikkelingen en ideeën bepaal je de omvang van de impact op je business- en operating model. Het verschil tussen de bestaande en gewenste situatie kun je relatief snel duiden met een actueel overzicht van BM en OM. Met het verschil tussen IST en SOLL concretiseer je de gewenste veranderingen. Deze plaats je op een backlog. Diverse value streams gaan vervolgens op basis van toegevoegde waarde en prioriteiten aan de slag. Dit is een continu proces, waar je als organisatie steeds beter in kunt worden door feedback over het proces zelf te verzamelen en hiervan te leren.

Om relevant te blijven, of om mee te blijven doen, helpt het dus enorm wanneer je dit hele proces goed hebt verankerd in je organisatie. Denk aan de introductie van Pokémon Go, waarbij augmented reality zeer succesvol in een game werd geïntroduceerd. Veel van de toen bestaande mobile games werden binnen twee weken compleet van de markt verdrongen. Denk ook aan de markt voor muziek, die binnen een paar jaar volledig is veranderd door bedrijven als Spotify. Free Record Shop kan het niet navertellen. Hoe fijn is het als je dit soort zaken op tijd ziet aankomen en je tijdig passende acties en maatregelen weet te treffen.

Wij helpen je graag op weg om deze competentie(s) op te bouwen. Wij hebben hier veel ervaring mee én bovendien hulpmiddelen beschikbaar op al deze vlakken. Je kunt zelf eerst een begin maken door onderstaande activiteiten structureel uit te voeren. Dit is feitelijk een eerste simpele start met het continu verzamelen en analyseren van ontwikkelingen en ideeën, om deze vervolgens op gedegen wijze te vertalen naar acties voor de backlog. Hiermee ben je dus begonnen met de eerste onderdelen van het bovenstaande proces. En zo begint dus ook de eerste ‘feedback en leer’ cyclus

Meer weten? Stuur mij dan gerust een bericht.

Voor praktische hulpmiddelen bij deze stappen, zie ook mijn eerdere publicaties:

No. 2 van 6 – Business- en operating model: Een onafscheidelijk duo voor succesvolle digitale transformatie
No. 3 van 6 – Experimenteer meer! Het creëert draagvlak, reduceert onzekerheid en verkort de time-to-market

Pim Roessink, Senior Business Consultant bij Adviesgroep Novius

 

Je kunt contact met mij opnemen via: proessink@novius.nl of via 06-51832180. Of anders via het secretariaat van Novius via: 0343 76 00 76.



		
Datagedreven worden? Tastbaar resultaat centraal!
Hoe vind je de juiste baan/werknemer?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu