Luchthaven Lelystad

Ontwikkeling luchthaven Lelystad

Vliegveld Lelystad gaat flink uitbreiden. In de toekomst zal deze luchthaven vliegveld Schiphol ontlasten door vakantievluchten over te nemen naar vooral Europese steden en regio’s. Lelystad Airport moet medio 2018 operationeel zijn. De kleine luchthaven, waar nu nog voornamelijk zakenvluchten en lesverkeer worden afgehandeld, gaat groeien naar een middelgroot Europees vliegveld.

Bedrijfsprocessen
Bij het ontwikkelen van een nieuwe luchthaven komt nogal wat kijken. Er moet goed nagedacht worden over de bedrijfsprocessen binnen de luchthaven. Vliegtuigen moeten in ongeveer een half uur na aankomst weer kunnen vertrekken en bij dit alles moet de veiligheid voorop staan. Om dit mogelijk te maken en ook nog een optimale service aan individuele passagiers te verlenen, is de inzet van veel informatietechnologie nodig. Erik Lagerweij, directeur van Lelystad Airport: ICT is bijna de halsslagader van de luchthaven. Voor het bepalen welke informatievoorzieningen nodig zijn, en de erbij horende ICT-infrastructuur, hebben we hulp van Novius ingeroepen.”

Maximaal vijf jaar vooruitkijken
In september 2015 is Novius aan boord gekomen en heeft samen met medewerkers van Schiphol en Lelystad Airport in vier maanden tijd een compleet ontwerp gemaakt van de IT-systemen die nodig zijn voor een moderne luchthaven. Op basis van een inventarisatie van de bedrijfsfuncties is de architectuur van de IT-systemen ontwikkeld. Lagerweij: “Het plan dat er nu ligt is voor de komende 10-15 jaar. Voor de basisvoorzieningen als datanetwerken zullen we nu goede besluiten moeten nemen, want dit soort voorzieningen kun je beter maar in een keer goed aanleggen. Voor zaken als communicatiemiddelen, informatieschermen, poortjes en dergelijke willen we niet verder kijken dan vijf jaar en met de applicaties moeten we nog voorzichtiger zijn. Dat vereist een groeipad en continu bijsturen. We moeten besluiten nemen over schaalbaarheid en de fasering van de ICT. Daar hebben we echt extra expertise voor nodig.”

Novius raamwerk
In een klein team is vier maanden heel hard gewerkt. Guido Bayens van Novius: “We hebben gewerkt volgens het Novius Raamwerk voor business- en Informatieplanning, de vaste methodiek die Novius al 25 jaar gebruikt en waarmee we alle processen kunnen structureren, ordenen en inzichtelijk maken naar het management. ”

Voortdurend toetsen
Als je alles voortdurend toetst aan de wensen van de opdrachtgever voorkom je dat er iets gemaakt wordt wat niet nodig is, aldus Bayens. Lagerweij is hier met name erg over te spreken. “Om te beginnen sprak de rust me aan waarmee het hele plan tot stand is gekomen. Heel regelmatig werd geverifieerd of datgene wat ze bedacht hadden, strookte met onze ideeën. Het projectteam keek goed om zich heen en wist zich snel te verdiepen in de wensen van de opdrachtgever. Het team bleek in staat te zijn zich een beeld te vormen van de situatie zoals die over drie jaar is. Ook was er voortdurend overzicht.”

Volgende fase
Nu het informatieplan en de architectuur er liggen wordt het tijd voor de volgende fase. Het daadwerkelijk inrichten van de IT organisatie. Lagerweij: “We moeten nu besluiten gaan nemen over schaalbaarheid en de gefaseerde invoering van de ICT-voorzieningen. Welke applicaties gaan we inzetten? Op welke applicaties van Schiphol kunnen we meeliften? Welke pakketten gaan we zelf aanschaffen? Kortom, er moeten heel veel keuzes gemaakt worden, zodat we op 1 april 2018 de eerste vliegtuigen kunnen ontvangen. Ook daar kunnen we de kennis en ervaring van Novius goed bij gebruiken.”

Door: Guido Bayens, Partner – Adviesgroep Novius
Menu