No. 3 van 6 – Experimenteer meer! Het creëert draagvlak, reduceert onzekerheid en verkort de time-to-market

Veranderingen leiden tot onzekerheid. Levert deze activiteit wel de beoogde waarde? Verdienen we deze investering wel terug? Zitten onze klanten hier wel op te wachten? Als we het antwoord op de vraag niet weten, verstarren we vaak.

Er moet dan een gedetailleerd plan met business case komen waarin alles wordt doorgerekend. We doen eerst de kleinere activiteiten waar we meer vertrouwen in hebben. Of we schuiven het maken van keuzes voor ons uit. Concurrenten gaan in de tussentijd door. Klanten kijken verder. Nieuwe spelers bereiden zich voor om jouw markt te betreden. Actie is noodzakelijk.

Het is logisch dat men geen grote impactvolle besluiten wil nemen als er nog veel onduidelijk is. In de praktijk zie ik dat er dan vaak veel geld wordt uitgegeven aan extra berekeningen, businesscases en plannen. De toekomst is nu eenmaal onzeker. Plannen bieden schijnzekerheid en kosten tijd en geld om te schrijven. Bovendien zitten ze vaak vol aannames, omdat bijvoorbeeld de reactie van klanten nu eenmaal heel lastig valt te voorspellen of te onderzoeken. Om keuzes te maken moet onzekerheid worden gereduceerd. Dit doen we door te experimenteren.

Uit onderzoek van McKinsey¹ blijkt dat duidelijk organisatiebreed eigenaarschap en toewijding binnen alle lagen van de organisatie de bepalende factoren zijn voor de uitkomsten van een verandering. Wanneer een organisatie vertrouwen heeft in het slagen van de veranderactiviteit zijn beide vaak aanwezig. Door te experimenteren creëren we vertrouwen doordat we onzekerheid reduceren. Zo vergroten we dus de kans dat er eigenaren opstaan en dat er breed draagvlak voor de uiteindelijke beslissing ontstaat. Een ander groot voordeel van experimenteren is dat de organisatie vanaf dag één leert. Zelfs wanneer de uitkomsten niet zijn zoals verwacht, levert het experiment zeer waardevolle kennis en ervaring op. Experimenteren is een vak. Wanneer je dit goed kunt, is het een waardvolle organisatorische capability. Het vereist discipline om structureel stappen te volgen. Kort cyclisch, iteratief en ‘snel’ betekent niet grote slagen snel thuis. Zeker in het begin zal er tijd gaan zitten om te leren experimenteren, bijvoorbeeld om de vereiste cadans en routines eigen te maken. Ik bied een aanpak en hulpmiddel om hiermee een vliegende start te kunnen maken.

Het duidelijk definiëren van het experiment is belangrijk, maar moet natuurlijk geen project op zichzelf worden. Werk gedegen, maar besteed geen weken met het team aan deze oefening. Laat de opzet goedkeuren door de sponsor en begin. Stel bij op basis van nieuwe inzichten.

Het Novius Experiment Canvas helpt om op 1 pagina het experiment visueel weer te geven. Maak gebruik van plaatjes als het kan. Hang deze als plaat aan de muur. Zo maak je de verandering visueel en komt het tot leven! Hulp nodig? Of wil je de template in ppt format? Bel of stuur een bericht.

In de onderstaande afbeelding zie je een voorbeeld hoe het canvas gebruikt kan worden om een experiment op te zetten voor Robotica Process Automation (RPA) voor het claimproces van een verzekeraar.

Wil je hier eens over sparren? Ik denk graag met je mee.

Pim Roessink, Senior Business Consultant bij Adviesgroep Novius

 

Je kunt contact met mij opnemen via: proessink@novius.nl of via 06-51832180. Of anders via het secretariaat van Novius via: 0343 76 00 76.

[1] Johnston, A., Lefort, F., & Tesvic, J. (2017) Secrets of Successful change implementation. McKinsey
No. 2 van 6 – Business- en operating model: Een onafscheidelijk duo voor succesvolle digitale transformatie
De 8 speerpunten om customer engagement in jouw organisatie in te richten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu