No. 2 van 6 – Business- en operating model: Een onafscheidelijk duo voor succesvolle digitale transformatie

Vergroot de kans op succesvolle realisatie van jouw digitale strategie enorm door deze concreet te visualiseren in een business model én direct te vertalen naar de benodigde wijzigingen in het operating model. Vijf stappen gaan je hierbij helpen.

Uit onderzoek van Accenture Strategy research uit 2016¹ blijkt dat 80% van het senior management vindt dat het operating model een aanjager is van strategische groei. Echter, slechts 22% vindt dat het operating model van hun eigen organisatie hen helpt om deze groeiactiviteiten te realiseren. Dat sluit aan bij wat ik in de praktijk zie gebeuren. Het gesprek over de te voeren strategische koers en het overleg over het bijpassende operating model, worden te veel van elkaar gescheiden. Het belang van een goed business- én operating model wordt onderstreept, maar de samenhang ontbreekt.

Het hebben van een digitale strategie met roadmap is ook niet genoeg. Michael Porter schreef in 1996² al dat de essentie van strategie het kiezen van een unieke positie is. Dit kan door activiteiten anders uit te voeren dan concurrenten, of door andere activiteiten uit te voeren. Dit betekent:
1) Het maken van duidelijke keuzes om tot die unieke positie te komen;
2) Deze keuzes op een consequente en samenhangende manier vertalen naar het operating model van de organisatie. Kort gezegd: welke keuzes maak ik over mijn dienstverlening, klanten, processen, mensen en technologiegebruik

Beide punten vergen aandacht om je digitale strategie te realiseren:
1) Als we geen keuzes maken willen we eigenlijk alles doen. Dan lopen we het risico op ‘stuck in the middle’. Of we geven ongeveer vier keer ons jaarbudget uit. De vertaling maken naar het operating model wordt extra lastig, door de veelheid aan veranderwensen
2) Als de vertaling naar het operating model ontbreekt, blijft onze digitale strategie grotendeels een droom, visie of stip op de horizon. De échte unieke positie wordt niet bereikt.

Uit de praktijk blijkt dat een goede vertaling naar het operating model juist extra belangrijk is bij het realiseren van een digitale strategie. Neem bijvoorbeeld de transitie naar een écht ‘data driven’ organisatie. Dit vereist aanpassingen in alle onderdelen en lagen van de organisatie. Zoals een radicale andere manier van aansturen gedreven door feiten. Mensen met nieuwe kennis en vaardigheden. Herontwerp of eliminatie van processen. Het hebben van de juiste data met de juiste kwaliteit. Moderne applicaties en systemen om deze data te verzamelen, analyseren en visualiseren. Het belangrijkste is misschien wel de samenhang tussen deze elementen, anders word je nog niet écht ‘data driven’. Ontbreekt één element, dan functioneert het systeem als geheel niet of suboptimaal. Zoals een horloge dat stilstaat omdat één tandwiel niet draait. De kans is groot dat de digitale strategie dan een prachtige droom blijft, vastgelegd in een mooi document.

Dit wil je natuurlijk niet. Je wil een succesvol gerealiseerde digitale strategie in de praktijk! De volgende vijf stappen gaan je daarbij helpen.

1) Maakt duidelijke en concrete keuzes in de digitale strategie. Kies wat je gaat doen, maar ook vooral wat je niet gaat doen. Vermijd vage statements;
2) Visualiseer de digitale strategie om goed te kunnen communiceren. Maak implicaties van de keuzes glashelder. Het is belangrijk dat mensen weten wat keuzes voor hen betekenen;
3) Maak de doorvertaling naar de verschillende onderdelen van het operating model. Deze onderdelen bekijk je afzonderlijk, maar vooral ook in samenhang. Het gaat immers niet om het hebben van de beste losse onderdelen, maar om het hebben van de best functionerende organisatie als geheel. Zie deze stap als onderdeel van het strategie proces;
4) Formuleer de juiste acties op basis van de impact van strategische keuzes op het operating model. Maak deze concreet door in ieder geval de belangrijkste resultaten, deliverables, definition of done en eigenaar te benoemen
5) Voor de meest veelbelovende initiatieven start je een experiment op. Zo reduceer je onzekerheid, waardoor het maken van echte keuzes makkelijker wordt. Bovendien leer je als organisatie. In een volgende publicatie zal ik hier een hulpmiddel voor geven.

Wil je hier eens over sparren? Stuur dan even een bericht, ik denk graag met je mee.

Pim Roessink, Senior Business Consultant bij Adviesgroep Novius

 

Je kunt contact met mij opnemen via: proessink@novius.nl of via 06-51832180. Of anders via het secretariaat van Novius via: 0343 76 00 76.

[1] Dudler, T., Theofilou, B., & Wright, O. (2016) Is your operating model holding you back from growth? Accenture Strategy

[2] Porter, M. (1996). What is strategy? Harvard Business Review 74(6) 61–78.
No. 1 van 6 – Uitdagende organisatieverandering? Maak eens geen plan, leg de puzzel…
No. 3 van 6 – Experimenteer meer! Het creëert draagvlak, reduceert onzekerheid en verkort de time-to-market

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu