Datagedreven worden? Tastbaar resultaat centraal!

Wij komen in de praktijk bij veel organisaties die ‘datagedreven(er)’ willen worden. Data is hot! Een cruciale asset. Analytics is de manier om er concurrentievoordeel mee te halen. Dus elke zichzelf respecterende organisatie wil er mee aan de slag: “We moeten meer met onze data doen!”; “We moeten datagedreven worden!”. Tot zover niets aan de hand, iedereen is aan boord. Met succesverhalen als Netflix en Amazon in het achterhoofd, omarmt vrijwel iedereen de (abstracte) notie van datagedrevenheid. Sommige organisaties verklaren het zelfs van groot strategisch belang om datagedreven te worden.

Maar dan wordt het lastiger. Want hoe kom je van het mooie abstracte idee van datagedrevenheid naar de juiste concrete acties waarmee beloftes worden waargemaakt? Waar zouden we moeten beginnen en wat zou de scope moeten zijn? Wat levert het dan concreet op en voor wie? Moeten we ons niet eerst op de data management organisatie richten? Of eerst een data lake aanleggen?

In de praktijk zien wij dat organisaties worstelen met deze vraagstukken.

Balanceer concreet zicht op kosten en baten

Als het bij een abstract idee blijft, krijgen andere onderwerpen voorrang. Datagedrevenheid als onderwerp moet ten slotte concurreren met veel andere onderwerpen binnen een organisatie.

De schaarse tijd, resources en managementaandacht kunnen maar eenmaal aangewend worden. En dan kiest men toch bij voorkeur voor een onderwerp waarvan concreet is wat het oplevert en wat het kost.

Ook zien wij organisaties die eerst de focus leggen op één aspect, bijvoorbeeld op de data management organisatie of de data-infrastructuur. Prima, mits men wel het grotere doel in het oog blijft houden. Een data management organisatie en een data-infrastructuur zijn hulpmiddelen, enablers, die het mogelijk maken om bepaalde baten te realiseren. Hoe groot die baten kunnen zijn en waar die baten exact liggen, is niet altijd duidelijk.

Een organisatie wil qua hulpmiddelen echter niet (veel) meer inrichten dan nodig is om (de) baten te realiseren. Dit is lastig op het moment dat het inzicht in één van beiden of allebei onvoldoende duidelijk is.

Teveel focus op alleen de enablers, zorgt ervoor dat continu moet worden uitgelegd wat de toegevoegde waarde is, of zou kunnen zijn. Als belangrijke besluitvormers deze waarde vervolgens niet snel genoeg zien materialiseren, is de kans groot dat op een gegeven moment de stekker uit het traject wordt getrokken.

Om succesvol te zijn is het daarom van belang om inzicht in de kosten/investeringenkant en aan de batenkant gelijk op te laten lopen. De kosten moeten niet teveel voor de baten gaan uitlopen. En dit inzicht moet langzaam vergroot worden.

Stel tastbaar resultaat centraal

Voor veel stakeholders is datagedrevenheid nog een abstract begrip. Wij merken dat het helpt vanaf het begin tastbaar resultaat centraal te stellen. Geen algemeenheden over hoe waarde gecreëerd zou kunnen worden, maar beginnen met het concreet maken van een specifieke toepassing. Een toepassing die duidelijk afgeleid is van de strategie. Begin met een MVP om te testen of de toepassing of de hypothese achter de toepassing echt werkt. Richt in wat nodig is voor de MVP. Bouw vervolgens hierop voort. In het begin is het primaire doel dan ook het vergroten van kennis, bewustzijn en inzicht bij alle stakeholders. Men ziet concreet resultaat, bedenkt zelf nieuwe business toepassingen of wensen en is bereid om meer te investeren*. Dit leidt in veel gevallen weer tot grotere baten en legitimeert het bouwen en inrichten van structurele(re) oplossingen, zoals een volwassen data management organisatie of het neerzetten van een datacentrische architectuur.

Ook een vraagstuk op het gebied van datagedrevenheid? Wij kunnen helpen om er in samenhang naar te kijken en de juiste aanpak te kiezen. We maken hierbij gebruik van onder andere onze digitale transformatie methode, onze data foundation & analytics aanpak, onze business game Battle of Disruption en onze master classes.

Pim Roessink, Business Consultant bij Adviesgroep Novius

Remco Bekker, Principal Business Consultant bij Adviesgroep Novius

* Zie de uitgebreide uitwerking van een praktijkvoorbeeld door te klikken op deze link.

 

Je kunt contact met ons opnemen door te mailen of te bellen naar proessink@novius.nl / 06-51832180, rbekker@novius.nl / 06-19128728 of via het secretariaat van Novius, office@novius.nl / 0343 76 00 76.

De 8 speerpunten om customer engagement in jouw organisatie in te richten
No. 4 van 6 – Een wendbare organisatie wil kort op de bal spelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu